Sauls sønn

.

sauls sonI Sauls sønn stuper vi umiddelbart inn i marerittet Auschwitz-Birkenau. At arbeidet med å utrydde Europas jøder blir intensivert samtidig som Hitlers hærer lider nederlag på alle fronter er ufattelig, men her er ikke tid til perspektiv, årsak og konsekvens. Det haster, nye forsyninger står allerede ved døra.

Vi følger Saul i sitt arbeid i en av de mange Sonderkommando-enheter, en ungarsk jøde imponerende godt spilt av Géza Röhrig, og vi følger han veldig tett. Det er som om kameraet er en forlengelse av skulderen, et instrument som søker stadig etter Sauls tankegang eller psykisk tilsand. Det gjør at den makabre virksomheten i bakgrunnen er matt, ute av fokus. Effekten er slående. Man skjønner de hektiske prosessene i den ekstraordinære virksomhet, hvordan Saul er tvunget til å forholde seg til dem, og den tyske overmaktens innstilling: en jøde er ‘et stykke’. Derimot er filmen et kunststykke, som formidler disse omstendigheter uten å være frastøtende. Å jobbe i Sonderkommandoen gir Saul litt mer suppe og utsetter døden med en uke eller to.

Filmen er ikke en dokumentar, selv om den troverdige skildringen av galskapen vil for mange bli filmens styrke. Det narrative handler om Sauls jakt etter en rabbi blant fangene som kan velsigne en gutt Saul har reddet fra en likhaug, fordi han tror det er sin sønn, før gutten blir brent. Denne jakten, et innslag av humanitet i den vanvittige tilværelse, introduserer oss til en rekke interessante personligheter og viser snedige sider ved livet i en konsentrasjonsleir. Kommunikasjon mellom desperate fanger er et virvar av ungarsk, polsk, fransk og nederlandsk. Saul må også jakte tolker blant fangene.

Den røde hær rykker stadig nærmere og det begynner å haste for styresmaktene. Det blir opprettet et stort likbål om natten ute på landet, en svært overbevisende scene i filmen som formidler angsten og håpløsheten som bakteppe, mens handlekraftige fanger øyner alternativ.

Filmen vant Oscar-prisen for best fremmedspråklige film og har vunnet en rekke andre priser, ikke minst Grand Prix ved Cannes. For den unge ungarske regissør László Nemes er dette litt av en belønning for sin filmdebut.

Aldersgrense 15 år

David Beadle, Haram folkebibliotek
 

Tags: Historisk Krigsfilm

 Ålesund bibliotek | Besøksadresse: Rådhuset, Lavblokka 2. etg. | Tlf: 70 16 22 60 | E-post:
Spjelkavik filial | Moa helsehus | Tlf: 70 16 45 30 | E-post: